Rabu, 12 November 2014

CARA ATASI KEMARAHAN

Assalamualaikum WBT, sahabat fillah.. Hari ni saya nak kongsikan dengan kalian, tips untuk atasi kemarahan.. Marah datangnya daripada syaitan dan syaitan berasal dari api dan api hanya dapat dipadamkan dengan air.. Oleh itu, untuk memadam api kemarahan, ambillah wudhuk.. Semoga hati kita tenang kembali.. J


Tips lain untuk mengatasi  kemarahan adalah:

Mula2, sahabat Selawat (3 kali):
~> Allahumma salli 'ala Sayyidina Muhammad

Kemudian, kalian baca surah At-Takwir ayat 17 dan 18 (3 kali)
~> Surah yang ke-81 dalam Al-Quran.

# Setiap kali baca, tarik nafas dalam2 dan hembus perlahan-lahan... Semoga masuk kebaikan dalam diri dan keluar kejahatan dari diri kita..

Perkongsian ilmu ini saya petik daripada tazkirah Ustaz Muhammad bin Abdullah Al Amin... Tabarakallah.. Semoga kita dapat amalkan sama2... Aamiin...J


P/S: Ingatlah Allah SWT sentiasa.. Basahkan lidah dengan zikrullah… Moga selamat di Dunia dan di Akhirat.. J

SABARLAH....

Assalammualaikum sahabat fillah semua.. Entri saya kali ni adalah berkaitan dengan SABAR... Dalam hidup ni kita kena banyak bersabar menghadapi pelbagai cabaran dan ujian.. Kemanisan iman akan dapat kita rasai bila kita bersabar… Jadi, sabarlah sahabat sekalian... J

Firman Allah SWT:
“Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) shalat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.”
(Al-Baqarah:153)
Berkaitan sabar ni, saya nak kongsikan ilmu yang saya dapat masa saya dengar ceramah Ustaz Muhammad bin Abdullah Al Amin kat radio IKIM.fm.. Ustaz cakap, apa yang perlu kita lakukan  kalau orang buat atau cakap buruk2 kat kita, kita kena ikut 2 rules..

Rule 1: Sabar
Rule 2: Return to rule 1

Kesimpulannya, apa pun keburukan orang buat dan cakap kat kita, kita kena sabar, sabar dan terus bersabar... Dia penat nanti, dia berhenti la.. J

Betul la kan sahabat, sebab sabar kan sebahagian daripada iman… Tapi, kalau kalian rasa tak boleh nak sabar, letak tangan kat dada dan ucapkanlah:
"Hasbunallah  Wa Ni'mal Wakil Ni'mal Maula Wa Ni'man Nasir"

In Syaa Allah, hati kalian akan tenang.. Semoga perkongsian ini bermanfaat dan selamat beramal..

P/S: Sabar bila ditimpa ujian (kesenangan atau kesusahan).. Semoga Allah SWT redha hidup kita.. Aamiin.. J

ISLAM ITU MUDAH, JANGAN RUMITKAN

Assalamualaikum WBT sahabat fillah semua… Harap kalian sihat dan diredhai Allah sentiasa..Aamiin.. Lamanya saya tak mencoretkan sesuatu untuk dikongsikan ilmunya buat kalian yang saya sayang kerana Allah… J

Kalian perasan tak yang kat Malaysia ni seolah2 menjadi suatu yg agak pelik bila ada muslimat yang solat dengan tidak memakai telekung sembahyang? Macam sesuatu yang sangat asing untuk mereka terima cara tu.. Sedangkan syarat sah solat bukan pada telekung sembahyang, tapi cukup dengan memakai pakaian yang menutup aurat mengikut syariat... J

Kalau kita dah pakai tudung labuh & tutup dagu, baju longgar, hand sock, kain/seluar labuh & longgar dan stokin, solat je kat mana pun In Syaa Allah boleh... Janji bersih pakaian dan tempat nak solat tu... Sebab pakaian di dalam solat adalah sama di luar solat adalah sama...

Saya pun pernah solat kat luar tanpa pakai telekung sembahyang.. Ada yang pandang pelik dan tegur, saya jawab dan jelaskan elok2 dan Alhamdulillah mereka faham.. J

Bila kita keluar, memang senang sangat nak cari masjid atau surau sebab negara kita memang banyak rumah Allah, tapi kebarangkalian telekung sembahyang yang disediakan cukup dan bersih sukar dijangkakan. Jadi, saya agak kesal, bila ada muslimat yang meninggalkan solat atau solat di akhir waktu hanya kerana tidak ada telekung sembahyang.

Nak selamat, pakailah pakaian yang menutup aurat mengikut syariat.. Kalau bimbang pakaian kotor, bawalah telekung sendiri.. Selesai masalah.. J

Sesungguhnya, Islam adalah agama yang sangat mudah, jadi mengapa kita sebagai penganutnya merumitkan? Tepuk dada, tanya iman..

P/S: Islam itu mudah, tapi jangan ambil mudah.. Peringatan buat diri dan sahabat semua… J

Selasa, 7 Oktober 2014

RAYA KORBAN…

Assalamualaikum, sahabat fillah semua..  Selamat Hari Raya Aidiladha…J Hmmm..saya baru sampai kat kolej awal pagi tadi setelah beraya 2 hari di kampung halaman bersama keluarga tercinta.. Alhamdulillah… J


Setelah 2 tahun menyambut Raya Korban di perantauan, akhirnya tahun ini dapat juga beraya di kampung halaman.. Walaupun sampai di rumah di pagi raya, Alhamdulillah saya masih sempat bantu mak buat juadah untuk tetamu.. Untuk raya korban kali ini, mak dan ayah ambil bahagian korban (tahun lepas x buat sebab saya tak balik raya)...

Raya kali ni memang meriah sampai saya kena masak 2 kali.. Subhanallah...  Ramai yang datang ke rumah.. Seronok sangat bila berkumpul ramai-ramai.. Lagi-lagi bila ada ahli keluarga baru (anak saudara pertama, anak kepada adik lelaki nombor 3 saya).. Ahlan wa sahlan, Dhia.. Dan Alhamdulillah, mak saya dah semakin sihat selepas pembedahan kecil 13 September lepas.. Syukur sangat-sangat…  Alhamdulillah J

Akhir kata, Selamat Hari Raya Aidiladha sahabat semua.. maaf zahir dan batin.. Semoga raya kali ini memberi seribu erti buat kita semua.. J


P/S: Moga Allah merahmati dan meredhai hidup kita semua… Aamiin.. J

Ahad, 24 Ogos 2014

PILIH PASANGAN

Assalamualaikum WBT sahabat yang saya sayangi kerana Allah S.W.T.. Petang ni sejuk, nyaman… Hujan turun membasahi bumi… Syukur rahmat daripada-Nya.. Alhamdulillah..  J Hmm.. Sahabat, entri saya kali ni adalah tentang “pilih pasangan”…

Semua orang berhak untuk memilih pasangan.. Sebab setiap orang ada taste sendiri dalam memilih pasangan.. Tapi, kita ingat satu perkara iaitu:

J Kita kena pilih pasangan bukan untuk kita, tapi untuk zuriat yang bakal kita lahirkan… J

Jangan la pilih pasangan hanya untuk penuhi angan2 dan impian je tau…
#Nak yang badan tegap la
#Nak yang handsome la
#Nak yang kaya la
#Nak yang keturunan raja la

Kalau kita pilih pasangan just dengan criteria macam tu, tak ke mananya rumahtangga yang kita nak bina.. Sebab bila semua tu dah tak de @ hilang @ dimamah usia,  maka hilang jugak la cinta yang kita sandarkan tu… Jadi, apa yang boleh diwariskan untuk zuriat keturunan yang bakal lahir nanti?? L

Hadis Rasulullah SAW untuk mencari pasangan:
“Dinikahi wanita itu kerana empat perkara; kerana harta kekayaannya, kedudukannya, kecantikannya dan kerana agamanya. Hendaklah memilih yang taat beragama, nescaya engkau akan beruntung.”
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


Oleh itu, pilihlah pasangan yang kuat dan kukuh pegangan agamanya... In syaa Allah zuriat keturunan yang bakal lahir akan kuat dan kukuh juga pegangan agamanya.. J


Buat ukhti,
Kita bukan sekadar memilih suami untuk kita, tapi juga ayah kepada bakal zuriat kita…

Buat akhi,
Jangan sekadar pilih isteri untuk kalian, tapi juga ibu kepada bakal zuriat kalian...


Pilihlah pasangan yang sentiasa mengajar kita dan zuriat mencintai-Nya dan mampu memimpin tangan kita dan anak2 ke Syuga Ilahi.. Moga bahagia di dunia dan di akhirat.. Aamiin..  J



Hakikatnya, pasangan untuk setiap hambaNya telah ditetapkan oleh Allah SWT di Luth Mahfuz… Jadi tak perlulah kita terlalu memikirkan soal itu.. Istikkharah la untuk mendapat ketenangan bila sampai waktu untuk memilih… Andai memang dia yang Allah pilihkan untuk kita, terima saja seadanya yang telah ditetapkan olehNya..  J

P/S: Yang penting, muhasabah dan perbaiki diri terlebih dahulu.. Solehahkan diri, sebelum mencari yang soleh… J

SIFAT MALU

Assalamualaikum WBT sahabat semua… Hmmm…post entri saya pada hari ini adalah tentang sifat malu..

Kebelakangan ni semakin ramai umat Islam yang macam hilang rasa malu.. Ya, bukan semua.. Tapi bimbang ia akan jadi lebih serius pada masa depan..  Jadi bagaimana agaknya generasi Islam masa depan kalau semua tak dicegah dari awal???

Perkara yang paling ketara dalam isu ni adalah dari segi pergaulan dan pakaian.. Kadang2 orang yang tengok pulak rasa malu, sedang pelakunya buat tak tahu je..  




Pergaulan antara ajnabi macam tak de batas je.. Langsung x lepas dari ikhtilat.. Bertepuk tampar, bergurau senda n macam2 lag la.. Cara berpakaian pun sama.. Allahu.. Islam dah gariskan panduan dalam pergaulan dan berpakaian... Tak susah pun nak ikut semua tu.. Setiap perkara yang Allah suruh dan larang mesti la ada sebabnya..

Bila kita tengok semua tu,kita kena tengok diri kita balik.. Muhasabah diri.. Ya, kita bukannya baik sangat kan.. Tapi kita kena sentiasa berusaha jadi lebih baik.. Tapi bila  kita tengok orang buat salah, jangan sesekali menghina.. Tapi doakan mereka supaya diberi petunjuk.. 



Kita sebagai umat Islam kenalah simpan sifat malu dalam diri.. Sifat malu tu kan sebahagian daripada iman. Orang yang hilang sifat malu adalah orang yang tipis imannya. Sebab malu dan iman berjalan seiringan. Klau salah satu ditinggalkan, kedua2nya akan hilang...


P/S: Malu perlu pada tempatnya.. Simpan malu tu kemas2 dalam diri.. Biar jadi bunga diri.. J

Khamis, 21 Ogos 2014

SOLEHAH ITU BUKAN MUDAH

Assalamualaikum WBT… Hmm..sahabat semua sihat?? J Di harapkan kalian semua sihat2 selau dan sentiasa di dalam rahmat Allah SWT… Aamiin…

Sahabat, menjadi seorang wanita solehah bukan semudah yang dituturkan..

Mungkin orang di sekeliling mudah melabelkan seseorang itu dengan hanya melihat pakaian yang di pakai oleh seseorang muslimah…

Hakikatnya, nilaian solehah itu bukan sekadar penampilan diri, tapi perlu sentiasa menjaga hati dan akhlak yang menjadi bunga diri...

Diri juga perlu lebih tarbiyah dan muhasabah diri dan kenal Pencipta Yang Maha Mengerti...

# Jika wanita solehah itu diri ini, Alhamdulillah… Namun, rasanya diri ini belum layak untuk meraih status itu.. Ya, perlu banyak kenal diri dan kenal Ilahi...

Moga bahagia abadi menanti di Jannah Ilahi... Aamiin.. J

Sahabat,di sini ada doa yang saya selitkan untuk amalkan sama2… Afdhal di saat kita sujud selepas solat… J

Ya Allah,
Jadikanlah aku wanita yang solehah…
Yang baik di antara yang terbaik…
Dan kurniakanlah aku pasangan yang baik,

dalam mendapat sesuatu yang terbaik daripadamu…  Aamiin…

P/S: Nilaian solehah hanya pada pandangan Ilahi…. J

Isnin, 18 Ogos 2014

HAKIKAT DIRI

Assalamulaikum sahabat.. Ni post last untuk pagi ni.. J  Dah lama tulis entri ni, pagi ni baru sempat post… 

Sahabat, kita ni selalu je takut berdepan dengan realiti atau hakikat hidup kan.. Kita takut dengan apa yang sedang dan bakal tempuh.. Tapi kita terus alpa dengan dunia fantasi ciptaan sendiri.. Hanyut  dengan angan2 palsu sedangkan realiti hidup tak semudah yang kita mimpikan.. Mahu atau tidak, kita harus hadapinya jua..

Kita cakap takut akan kematian,  tapi hakikatnya kita sedang menuju ke arahnya.
Kita cakap sayang nyawa kita, tapi hakikatnya kita selalu ‘membuangnya’ kpd perkara2 lagha.
Kita tahu dunia ni cuma sementara, tapi hakikatnya kita sedang mengejarnya.
Kita tahu Akhirat kekal selamanya, tapi hakikatnya kita selalu mengabaikannya.
Kita akui Al-Quran dan sunnah adalah panduan hidup, tapi hakikatnya kita tak amalkannya.
Kita akui Islam itu indah, tapi hakikatnya kita tak praktikkan keindahannya  dalam hidup.

~HAKIKATNYA, kita hambaNya yang tak pernah kering dari buat dosa… Sama2 kita mohon ampun dan bermunajat kepadaNya… Perjuangan menuju Allah bukan mudah, perlu ada keteguhan iman, istiqomah dan sentiasa muhasabah…  Moga kita mejadi hambaNya yang soleh / solehah.


P/S: Pesanan dan ingatan buat diri dan ukhwah fillah..

HIBURAN ITU MENENANGKAN, BUKAN MELALAIKAN...

Assalammualaikum semua.. Post kedua saya di pagi yang hening ni adalah mengenai hiburan.. Berhibur tak salah sebenarnya, tapi zaman sekarang ni cara berhibur dah tahap ‘MELAMPAUI BATAS”… Dah tak ikut yang syariat gariskan.. Malu sangat bila tengok saudara seagama berhibur ikut cara barat.. Dedah sana sini.. Lalai dari menginagati Allah SWT..  

Hiburan dalam Islam bukan begitu.. Dalam Islam dah ada garis panduan berhibur.. Masih menutup aurat dengan sempurna dan menjaga ikhtilat dan akhlak.. Bersih dari maksiat.. J

“Hiburan sejati, bukan datang dari luar, sebaliknya datang dari dalam ke luar. Tidak ada kehidupan yang tenang kecuali hidup dalam lingkungan dan naungan akidah, syariat dan akhlak Islamiah. Tegasnya, iman itu hiburan yang paling asas dan teras. “
~>USTAZ PAHROL MOHAMAD JUOI  

Mesti sahabat ingat kan lirik lagu Raihan yang popular zaman 90-an dulu pasal berhibur ni kan..  Bak kata Raihan,

Berhibur tiada salahnya,
Kerna hiburan itu indah,
Hanya pabila kita salah memilihnya,
Membuat kita jadi bersalah…

Kita yang memilih cara berhibur..
Nak pilih cara Islam ATAU cara barat..
Tepuk dada, Tanya Iman.. J

Mari kita muhasabah diri adakah hiburan yang kita pilih itu menyenangkan atau melalaikan.. Moga kita menjadi hambaNya yang soleh/solehah.. In Syaa Allah.. Aamiin.. J

P/S:  Pesanan buat sahabat fillah semua dan diri  dan diri sendiri yang selalu lupa dan alpa nikmat dunia yamg sementara.. Astaghfirullahalazim... 

JANGAN PANDANG REMEH, DOSA KECIL

Assalamualaikum sahabat fillah semua… Malam ni saya nak “mengepost” nukilan2 saya yang dah lama terperap dalam  computer tapi tak de masa nak post..  Post pertama adalah tentang dosa yang dilihat biasa oleh umat Islam sekarang.. Walhal dosa tu adalah dosa besar… Macam tak de apa2 pun, slamber je dia buat… Sedih sangat.. L

Ingatlah sahabat, bahawa setiap apa yang kita lakukan di dunia ini walau sebesar biji sawi atau zarah akan dipertanggungjawab ke atas diri kita dan takkan terlepas dari perhintungan dan pandangan-Nya Yang Maha Esa...

Jangan sesekali cakap, contohnya:

"Sekali sekala je kot buat........"
"Ala....dosa kecik je la..."
"Buat apa nak takut, bukan orang tahu dan nampak pun..."
"Lepas buat ni, kita taubat la.."
"La..takkan ni pun dosa.. Orang lain lagi teruk, kita buat mcm ni je takkan tak boleh..."

Astaghfirullah... Seringan2 azab neraka sampai menggelegak otak.. Allahu....  Jangan pandang ringan dosa kecil.. Kita tak tahu pun bila ajal kita, entah sempat atau tidak untuk bertaubat.. Nazubillah...

P/S: Saya menyampaikan pesanan ini kerana saya sayang kalian kerana Allah SWT dan supaya kita sama2 pesan dan ingatkan pada diri kita... Semoga kita menjadi hamba-Nya yang soleh/solehah.. In Syaa Allah... Aamiin..

Ahad, 17 Ogos 2014

RUKUN QAULI: ANTARA PUNCA TAK SAH SOLAT

Assalamualaikum semua.. Entri kali ni saya cuma nak share pasal rukun Qauli solat… Rasnya mesti ramai kat luar sana yang masih belum tahu dan faham pakal rukun2 solat dengn mendalam kan… Tak pe, kita sama2 belajar k.. Kat bawah ni ada sikit info pasal rukun Qauli yang saya petik daripada  http://www.nurmuslim.com/index.php/blogs/3559/289/rukun-qauli-antara-punca-tak-sah .. Harap bermanfaat buat kita semua… J
…………………………………………………………………………………………………………………………
Qauli maksudnya Sebut atau Ucap atau Lafaz
Sebut atau Ucap atau Lafaz mestilah beserta dengan suara ye. Kalau tak, takdelah namanya Sebut, Ucap atau Lafaz ye tak?

Rukun Qauli dalam solat adalah WAJIB
diulang...
WAJIB Sebut atau Ucap atau Lafaz  sampai boleh dengar dengan telinga sendiri.

Rukun Solat terbahagi kepada 3:
1. Qalbi (diniat / diingat dalam hati)
2. Qauli (Sebut atau Ucap atau Lafaz dengan lidah)
3. Fi'li (pergerakan / perbuatan)

Rukun Solat ada berapa? Bukak balik Buku PAFA ye tolong.
Katanya ada 13 perkara. Apa dia 13 tu?

1. Berdiri bagi yang mampu (yang ni perbuatan jadi ianya Fi'li)
2. Niat (yang ini Qalbi, diingat dalam hati je. Jangan confuse ye NIAT dengan LAFAZ NIAT)
3. Takbiratul Ihram (yang ni Qauli yg PERTAMA dalam Solat, jadinya kena Sebut atau Ucap atau Lafaz dengan lidah)
4. Baca Al-Fatihah (ini Qauli yg KEDUA, bacalah kuat sikit sampai telinga sendiri dengar, bisik2 tak sah, tertinggal satu huruf tak sah ye)
5. Ruku' dengan tama'ninah (Fi'li)
6. Iktidal dengan tama'ninah (Fi'li)
7. Sujud dengn tama'ninah (Fi'li)
8. Duduk antara dua sujud dengan tama'ninah (Fi'li)
9. Duduk Tasyahhud akhir (Fi'li)
10. Baca Tasyahhud akhir (Tahiyyat akhir). (Ini Qauli yang KETIGAye, sebut biar jelas ye tolong)
11. Selawat kepada Nabi kita Muhammad S.A.W dalam Tasyahhud Akhir. (Qauli yang KEEMPAT)
12. Mengucap salam pertama (Ini Qauli terakhir yang KELIMA)
13. Tertib (Fi'li)

Jadi dalam solat Qauli ada 5 saje, Insya Allah mudah diingat.
Selamat beramal !!

"Berusaha berubah itu adalah lebih baik daripada hanya niat untuk berubah"
…………………………………………………………………………………………………………………………………

P/S: Harap kita sama2 muhasabah solat kita… In Sya Allah… J

Sabtu, 16 Ogos 2014

KITA JUGA PENDOSA...

Assalammualaikum WBT ukhwah fillah semua… Semoga kalian sihat2 selalu hendaknya… Aamiin… Moga segala urusan dipermudahkan olehNya..  In Syaa Allah.. Aamiin… J

Sahabat, hati saya sakit sangat bila dengar orang buka aib orang… Telinga macam panas je…

Cara yang saya praktikkan untuk elakkan diri  berkongsi “dosa buka aib orang”:
1) Lari je dari situ
2) Kalau tak boleh lari (atas sebab2 tertentu), pakai earphone dengar bacaan al quran ke, zikir ke, nasyid ke..
3) Kalau memang tak boleh nak buat apa, berzikir dan istighfar tanpa henti.. Moga Allah ampunkan dosa kita.. Astaghfirullah…L

Kalau tengok orang buka aib orang, macam seronok je dorang tu kan... Memanglah, sebab syaitan akan jadikan maksiat itu indah kepada pelakunya..  Astaghfirullah… L

Kenapa la suka sangat nak bagi ‘FREE’ pahala kat orang lain.. Dah la pahala bukannya banyak sangat.. Dah habis pahala tu, dosa dia pulak kita kena tanggung.. Nauzubillah min zalik.. L

Sahabat, sebesar mana pun dosa seseorang itu, kita tak berhak membuka aibnya..

Kalau kita di tempatnnya, mesti kita akan malu, marah kan kalau orang buka aib kita..

Cukup dengan kita menjadikan kesilapannya sebagai ikhtibar dan mendoakannya berubah..
Mungkin suatu hari nanti, dia lebih baik daripada kita…

Siapa tahu kan…

Ya, tiada yang mustahil bagi Allah SWT...



Kita tak berhak menghukum, kerana kita juga insan berdosa… L
Kerja menghukum, kerja Allah…

Jadi kita buat je tanggungjawab kita sebagai hamba-Nya…
Tambah amal, bukan tambah dosa…


P/S: Tutuplah aib orang di dunia ni, nescaya Allah akan tutup aib kita di akhirat.. Allahu.. 

Isnin, 21 April 2014

ALHAMDULILLAH... (^_^)

Assalamualaikum WBT, ukhti wa akhi semua… Syukur Alhamdulillah, hari ini genap usia saya 24 tahun… Alhamdulillah, masih dipanjangkan usia ini... Mungkin agak lambat saya menulis tentang hari indah ini kerana beberapa minit je lagi nak masuk ke tarikh baru...  J



Pagi tadi, saya terima mesej ucapan hari lahir dari keluarga saya nun jauh di kampung halaman... Terubat juga rindu di hati...  Hehe.. Maklum la, dah lama tak balik kampung, jadi rindu pun membuak-buak lah...

Dah hampir 3 tahun saya menuntut ilmu di negeri orang dan 3 tahun juga la saya tak sambut hari lahir bersama keluarga.. Sebabnya asal je hari lahir saya, mesti study week dan asal je study week mesti tak dapat balik sebab ada extra class.. Tapi never mind la, ilmu lagi penting kan.. Hehe.. Nanti balik kampung boleh la sambut... J

Apa-apa pun, saya harap saya dapat gunakan usia ini dengan lebih manfaat dan lebih kebaikan yang dapat saya lakukan.. Saya harap saya dapat terus istiqamah berusaha menjadi wanita solehah dan kuat untuk tempuh walau apa dugaan dan rintangan yang datang menghalang.. Semoga saya dan keluarga dilindungi, dirahmati dan dilindungi di dunia dan di akhirat.. Begitu juga kalian... In Syaa Allah… Aamiin… 


P/S: Semoga saya dapat gunakan peluang dan usia pemberian Allah SWT ini untuk perbaiki diri... Aamiin.. J

Khamis, 10 April 2014

GAME SEBUAH KEHIDUPAN

Assalamualaikum WBT ukhwah fillah semua.. Entri saya pada kali ini bertajuk ‘GAME SEBUAH KEHIDUPAN’. Syukur Alhamdulillah kepada Allah SWT kerana menganugerahkan ilham dan ilmu ini kepada saya untuk dikongsikan kepada kalian.  



Kehidupan kita di dunia ini jika dilihat dan diteliti seolah2 sebuah ‘game’… Dipermulaan kehidupan, kita lalui hidup ini dengan mudah, kemudian datang segala macam ujian, nikmat dan pertolongan daripada Allah dalam perjalanan menuju ke garisan penamat.

Allah sentiasa memberikan nikmat dan anugerah untuk kita syukuri dan gunakan dengan sebaiknya ke jalanNya. Tapi kadang2 Dia juga berikan juga kita sedikit dugaan dan ujian untuk kita hadapi dengan redha dan sabar keranaNya..


Andai kita terleka, kita mungkin akan tersasar dari laluan yang sebenar. Namun, rahmat dan pertolongan Allah SWT sentiasa ada dan akan datang kepada kita sebagai panduan dan tuntunan supaya kita kembali ke laluan yang lurus dan benar. Allah sentiasa beri peringatan, ruang dan peluang untuk kita perbetulkan keadaan dan tidak mengulangi kesilapan.. Alhamdulillah… J




Jangan biarkan nikmat dunia memesongkan jalan dan ujian daripada Allah melemahkan perjuangan hidup kita kerana semua itu adalah tanda kasihNya yang tidak pernah hilang untuk kita. Matlamat akhir kita adalah Akhirat yang kekal abadi..  Kumpullah pahala sebanyak-banyaknya untuk Akhirat dan jangan biarkan dosa mengurangi dan menghalang kita memasuki Syurga Ilahi.. 

Perjalanan menuju Allah bukannya mudah… Perlu ada mujahadah, istiqamah, redha, sabar dan ikhlas keranaNya...

Jangan pernah mengalah walau apa pun yang datang menghalang kerana pertolongan Allah sentiasa ada untuk kita.. Andai kita berjaya lalui jalan yang benar, Syurga adalah ganjarannya.. Tapi andai kita terus terpesong dari jalan itu, Neraka adalah hukumannya.. Allahu… :’(



P/S: Dunia sementara diciptakan untuk manusia, tetapi manusia diciptakan untuk Akhirat yang kekal abadi.. Hargailah hidup ini sebelum hidup kita “game over”…

Ahad, 6 April 2014

DUNIA ATAU AKHIRAT PRIORITY KITA???

Assalammualaikum WBT, ukhwah fillah semua.. Entri saya pada kali ini adalah tentang dunia dan akhirat kita.. Mungkin ia sekadar luahan hati saya tentang keduniaan yang terlampau di akhir zaman ini.. Sedih sangat bila fikir semua tu.. Terkadang kita sukar untuk kita lari dari terpalit dengan semua itu..


Asal ada cerita ‘panas’ asal aib orang lain, mesti ramai yang duk ambil part.. Beristighfar banyak-banyak.. Sebenarnya tu semua tak penting pun.. Allah tak tanya pun kita pasal diaorang kat Akhirat kelak, tapi Allah tanya pasal amalan kita..





Daripada kita sibuk pasal diaorang, adalah lebih afdhal kita sibuk pasal diri kita ni.. Entah macam mana kita keadaan kita masa menghadap Allah nanti, kat dalam kubur, kat padang Masyhar,  amalan2 kita kt dunia ni Allah terima ke tak, mampu ke kita melintasi siratulmustaqim dengan selamat, syurga atau neraka yang akan kita dapat nanti dan banyak lagi la perlu dimuhasabah bersama.. Allahu.. L




Yang lagi sedih, bila ada yang cakap pasal agama, ingatkan tentang kematian, tanya tentang Allah dan Rasululullah atau apa2 berkaitan Akhirat cepat2 angkat tangan dan tutup telinga.. Pelik.. Padahal itu yang perlu kita risau dan ambik tahu..



Kita kat dunia ni kejap je, Akhirat tujuan kita yg sebenar.. Jangan lupa tujuan Allah SWT jadikan kita kat dunia ni.. Moga kita tak lupa janji kita kat Allah SWT dulu.. Dunia ni memang Allah ciptakan untuk kita, tapi kita diciptakan utk Akhirat..  Dunia hanya pinjaman, Akhirat jua yang selamanya..



P/S: Pesan pada diri, setiap apa yag kita buat kat dunia ni tak kan terlepas dari penglihatan Allah dan akan dihakimi.. Ingatan buat diri kita yg selalu alpa dan lupa..

Rabu, 26 Mac 2014

JAGA-JAGA AURATMU SAYANG....

Assalammualaikum WBT ukhwah fillah  yang saya sayang kerana Allah… Sebelum ni saya pernah post tentang keseluruhan aurat dan aurat kaki kan.. Entri yang saya ingin kongsikan dengan kalian pada kali pula bertajuk “ Jaga-jaga auratmu sayang”.

Saya ingin berkongsi kepentingan kita memakai peng“cover” aurat walaupun kita dah tutup aurat ikut yang syariat Islam gariskan..


Baiklah, kita mulakan dari bawah dulu ye ukhti… Walaupun kita sudah pakai jubah, baju kurung atau skirt labuh probability untuk aurat kaki kita terserlah agak tinggi tau.. Contohnya masa kita naik kat tangga, motosikal atau kereta atau apa2 yang tinggi mesti kain ita akan terselak kan.. Jadi, cara untuk men”cover” aurat tu adalah dengan  memakai seluar panjang sebagai pakaian  dalam walaupun kain kita memang dah labuh n tebal.. J



Dalil pakai seluar bagi kaum wanita ialah:
"Allah sentiasa merahmati para wanita yang memakai seluar panjang" (Riwayat Al-Uqayli, Dar Qutni dari Abu Hurairah, Musannaf Abd Razak, no 5043; Kanzul Ummal, no 41245) .

Hadith ini berlaku di satu ketika ada seorang wanita jatuh dari kenderaannya sehingga terselak kainnya di hadapan Nabi dan para sahabat, maka dengan segera Nabi saw memalingkan wajahnya, maka para sahabat berkata dia (wanita itu) memakai seluar. Lalu Rasulllah saw memuji dan menyebut hadith di atas. (Al-Bayan wa At-Ta'rif, Ibn Hamzah al-Husyani, 3/ 252, no 1831)


Seterusnya adalah pemakaian handsock.. Ukhti sayang, kadang-kadang aurat kita boleh terdedah tanpa sedar walaupun kita dah memakai baju yang labuh dan longgar.. Perasan tak masa kita tengah buat tengah menulis kat whiteboard atau buat kerja yang memerlukan kita mengangkat tangan, lengan baju kita mesti terselak kan.. Jadi solusinya, pakailah handsock demi menjaga aurat kita ye.. Tak susah pun kan.. J


Akhir sekali adalah aurat dagu.. Aurat dagu ni agak dipandang remeh dalam bab aurat walaupun ianya penting.. Aurat wanita adalah seluh badan kecuali muka dan tapak tangan. Dan dagu termasuk dalam bahagian aurat.. 



Khilaf Ulama'
Pendapat #1
Pendapat yang lemah sebahagian Ulama' mengatakan no need to tutup bawah dagu.

Pendapat #2
Pendapat majoriti Ulama' mengatakan perlu tutup bawah dagu.

Jadi nak lebih selamat, adalah lebih afdhal kita ikut pendapat majoriti Ulama’ ye ukhti2 sayang… J

Senang cerita kita guna kaedah Fiqh ni dalam semua ni:
“Ma laa yatimmul waajib illa bihi fahua wajib”
Apa-apa benda wajib yang tidak sempurna tanpa 'sesuatu itu', maka ‘sesuatu itu’ jadi wajib.


P/S: Jom sama-sama kita muhasabah diri adakah kita dah sempurna menutup aurat.. Kalau belum, sama-sama kita ubah ye sayang..  Moga Allah SWT redha dengan perjuangan kita menuju jalan-Nya.. (^_^)

Jumaat, 14 Mac 2014

MATI ITU DEKAT

Assalammualaikum WBT ukhwah fillah semua… Semoga kalian sihat2 selalu hendaknya… Aamiin… Sudah agak lama saya tidak mencoret sesuatu buat tatapan kalian.. Kesibukan sepanjang semester ini membataskan waktu saya untuk menulis di dinding blog ini.. Mungkin disebabkan tahun ini adalah tahun akhir saya bergelar pelajar.. Moga dipermudahkan segala urusan olehNya..  In Syaa Allah.. Aamiin..


Sahabat, kali ini saya ingin menukilkan buat kalian tentang kematian yang pasti akan menjemput kita.. Sebagai hamba Allah SWT yang mempunyai tujuan hidup untuk menjadi hambaNya yang soleh/solehah, kita haruslah sentiasa mengingati mati.. Sesungguhnya, orang yang bijak adalah orang yang sentiasa mengingati mati…

   


Firman Allah SWT:
“Tiap-tiap diri akan merasai mati dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.”
( Al Anbiya’: 35)

Jangan takut kepada mati,
Jangan mencari mati,
Jangan lupakan mati,
Tapi rindukanlah mati…..

Kerana mati adalah pintu berjumpa dengan Allah SWT.

Mati bukanlah cerita di akhir kehidupan, tapi mati adalah awal cerita sebenarnya.


Maka, sambutlah kematian dengan penuh ketakwaan.




Sahabat, kita tidak tahu bila masanya kita akan dipanggil untuk menghadap Yang Maha Esa.. Mungkin sekejap lagi, mungkin malam ini, mungkin esok, mungkin minggu depan atau mungkin bila2 saja… Kita tak tahu, Allah jua yang Maha Mengetahui… Persoalannya, bersediakah kita untuk menghadapi semua itu???  Oleh itu, sama-sama kita sedaya upaya tinggalkan perkara lagha dan berusaha meningkatkan amal kebajikan untuk kehidupan abadi sana dan semoga kita mendapat Husnul Khotimah… In Syaa Allah.. Aamiin..

KEPERITAN MAUT MENURUT NABI MUHAMMAD SAW:
“Jika rasa sakit sehujung rambut dari rasa sakit yang dialami oleh mayat, diletakkan di atas langit dan bumi, tentu penduduknya akan mati dengan izin Allah SWT. Dan sakitnya sakaratul maut itu kadar tiga ratus pukulan dengan pedang”
(Nabi Muhammad SAW)


P/S: Allahu… Semoga kita menjadi orang2 yang sentiasa mengingati mati….  Aamiin..