Ahad, 6 April 2014

DUNIA ATAU AKHIRAT PRIORITY KITA???

Assalammualaikum WBT, ukhwah fillah semua.. Entri saya pada kali ini adalah tentang dunia dan akhirat kita.. Mungkin ia sekadar luahan hati saya tentang keduniaan yang terlampau di akhir zaman ini.. Sedih sangat bila fikir semua tu.. Terkadang kita sukar untuk kita lari dari terpalit dengan semua itu..


Asal ada cerita ‘panas’ asal aib orang lain, mesti ramai yang duk ambil part.. Beristighfar banyak-banyak.. Sebenarnya tu semua tak penting pun.. Allah tak tanya pun kita pasal diaorang kat Akhirat kelak, tapi Allah tanya pasal amalan kita..





Daripada kita sibuk pasal diaorang, adalah lebih afdhal kita sibuk pasal diri kita ni.. Entah macam mana kita keadaan kita masa menghadap Allah nanti, kat dalam kubur, kat padang Masyhar,  amalan2 kita kt dunia ni Allah terima ke tak, mampu ke kita melintasi siratulmustaqim dengan selamat, syurga atau neraka yang akan kita dapat nanti dan banyak lagi la perlu dimuhasabah bersama.. Allahu.. L




Yang lagi sedih, bila ada yang cakap pasal agama, ingatkan tentang kematian, tanya tentang Allah dan Rasululullah atau apa2 berkaitan Akhirat cepat2 angkat tangan dan tutup telinga.. Pelik.. Padahal itu yang perlu kita risau dan ambik tahu..



Kita kat dunia ni kejap je, Akhirat tujuan kita yg sebenar.. Jangan lupa tujuan Allah SWT jadikan kita kat dunia ni.. Moga kita tak lupa janji kita kat Allah SWT dulu.. Dunia ni memang Allah ciptakan untuk kita, tapi kita diciptakan utk Akhirat..  Dunia hanya pinjaman, Akhirat jua yang selamanya..



P/S: Pesan pada diri, setiap apa yag kita buat kat dunia ni tak kan terlepas dari penglihatan Allah dan akan dihakimi.. Ingatan buat diri kita yg selalu alpa dan lupa..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan