Ahad, 24 Ogos 2014

SIFAT MALU

Assalamualaikum WBT sahabat semua… Hmmm…post entri saya pada hari ini adalah tentang sifat malu..

Kebelakangan ni semakin ramai umat Islam yang macam hilang rasa malu.. Ya, bukan semua.. Tapi bimbang ia akan jadi lebih serius pada masa depan..  Jadi bagaimana agaknya generasi Islam masa depan kalau semua tak dicegah dari awal???

Perkara yang paling ketara dalam isu ni adalah dari segi pergaulan dan pakaian.. Kadang2 orang yang tengok pulak rasa malu, sedang pelakunya buat tak tahu je..  




Pergaulan antara ajnabi macam tak de batas je.. Langsung x lepas dari ikhtilat.. Bertepuk tampar, bergurau senda n macam2 lag la.. Cara berpakaian pun sama.. Allahu.. Islam dah gariskan panduan dalam pergaulan dan berpakaian... Tak susah pun nak ikut semua tu.. Setiap perkara yang Allah suruh dan larang mesti la ada sebabnya..

Bila kita tengok semua tu,kita kena tengok diri kita balik.. Muhasabah diri.. Ya, kita bukannya baik sangat kan.. Tapi kita kena sentiasa berusaha jadi lebih baik.. Tapi bila  kita tengok orang buat salah, jangan sesekali menghina.. Tapi doakan mereka supaya diberi petunjuk.. 



Kita sebagai umat Islam kenalah simpan sifat malu dalam diri.. Sifat malu tu kan sebahagian daripada iman. Orang yang hilang sifat malu adalah orang yang tipis imannya. Sebab malu dan iman berjalan seiringan. Klau salah satu ditinggalkan, kedua2nya akan hilang...


P/S: Malu perlu pada tempatnya.. Simpan malu tu kemas2 dalam diri.. Biar jadi bunga diri.. J

Tiada ulasan:

Catat Ulasan