Ahad, 7 Oktober 2012

INDAHNYA BERPURDAH...



Assalamualaikum WBT, ukhwah fillah semua… Semoga kalian semua sihat dan sentiasa di dalam perlindungan Allah  SWT sentiasa.. Aamiin… “Saya nak berpurdah…..” Itulah impian dan hasrat hati saya yang selama ini  dalam hati yang paling dalam.. Saya yakin bukan saya sahaja yang mengimpikannya, tapi ukhti di luar sana juga.. Hati saya berbunga-bunga dan tenang melihat muslimah yg berpurdah.. Saya tersenyum sendiri dan berdoa agar saya juga dapat menjadikan mimpi saya jadi nyata… Aamiin…


Bagi saya, selain untuk mengikut sunnah Rasulullah SAW, berpurdah merupakan salah satu cara untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT.. Setiap kali saya mengenakan sehelai kain menutupi sebahagian wajah saya dan melihat wajah pada cermin, terbit satu perasaan tenang yang sukar untuk saya gambarkan yang membuatkan saya tersenyum dan menitiskan air mata.. Subhanallah… J


Biarpun saya berpegang bahawa aurat wanita adalah seluruh tubuh kecuali wajah dan telapak tangan,  tapi keinginan saya untuk berpurdah sangat kuat.. Indahnya berpurdah sukar digambarkan dengan bait kata-kata.. Hanya Allah SWT yang mengetahuinya..

Sesungguhnya wanita itu permata berharga, tetapi kenapa wanita sering membiarkan dirinya menjadi peragaan? Tepuk dada tanya iman..


Saya pernah meluahkan hasrat saya kepada ayah, tapi ayah tidak setuju dengan hasrat saya itu.. Jawapan ayah ringkas tapi cukup membuatkan saya faham.. Saya akur dengan keputusan ayah.. Mungkin  ayah ada sebab sendiri kenapa dia tidak mengizinkan saya berpurdah.. Ayah pernah cakap yang dia suka anak gadisnya ini dengan penampilan sekarang… Lagipun keredhaan Allah SWT bergantung kepada keredhaan daripada ibubapa.. Jadi saya kenalah ikut cakap ayah… Sebagai seorang anak, saya perlulah taat kepada ibubapa saya kecuali kepada perkara maksiat..


Tak pe la, saya pendam dulu hasrat ni..  InsyaAllah, mungkin satu hari nanti Allah SWT makbulkan hasrat saya ni.. Aamiin.. J

Kerana Dirimu Begitu Berharga.. Jadilah wanita yang disayangi ALLAH S.W.T……


P/S:  Kalian doakan untuk saya ye.. Semoga impian saya jadi kenyataan.. In Syaa Allah, aamiin...

6 ulasan:

  1. assalamualaikum, sahabat.. izinkan saya memanggilmu sahabat, meskipun di alam maya, :)
    kisah kita serupa.. :) moga saat itu tiba,

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam WBT, sahabat.. In Syaa Allah... Semoga dipermudahkan jalan oleh-Nya... Aamiin... ('',)

      Padam
  2. Assalammualaikum...ya ukhti...saya pn teringin b'purdah n b'niqab ...p'asaan yg sma sy alami n rsai bila sy ltk kain menutupi sebhgian muka...tp sy tkot andai niat sy b'purdah nie hnya untk kecantikkn...atau fesyen...bkn krna agama...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam ukhti... Saya faham apa yg ukhti alami.. Ukhti, ukhti perlu niatkan dalam diri yg setiap apa yg ukhti lakukan adalah kerana Allah SWT.. Demi mengejar cinta dan redha-Nya... Syurga Allah SWT mahal, sudah tentu jalan menujunya sukar dan berliku.. Pastikan setiap langkah yg kita atur adalah untuk mencari perhatian Allah, bukan perhatian manusia.. Istighfar itu sangat penting saat hati terleka dengan dunia.. Harap ukhti dapat menjadi hamba-Nya yang lebih solehah dan istiqomah beribadat untuk-Nya dari hari ke hari,, Begitu juga saya.. Aamiin.. :)

      Padam
  3. Assalam...akak da lama simpan hasrat berpurdah...bukan suami suruh,ikut orang,fesyen....tapi Allah yang gerakan hati akk...susah nak di jelaskan perasaan itu..
    4 tahun akk mengkaji bab niqab ni...
    Umur akak 40 tahun baru lah akak berani dan hati memberontak untuk berniqab....so akak da paki tapi 3 hari je yang akk mampu...dari bab makan,suami kawn2...x de poblem....cuma bila da berniqab ,akak lihat diri di cermin..ahh malunya...solat kadang2 terbabas jugak..and masih ada lagi yang akak x dpt elakan...jadi akak amik keputusan untuk tidak memakai dulu ..ingin betulkan yang wajib dulu...betul ke cara akk ni? @ suara2 tu datang dari bisikan syaitan...betul kan yg lain dulu baru la niqab?....minta pandangan adik..tksh...😊

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.. Akak, purdah @ niqab adalah pakaian sunnah n hukum memakainya adalaj sunat. Saya pun sampai sekarang x berpeluang utk memakainya walau hati meronta2 ingin menyarungkannya di balik wajah saya ni. Banyak lg perkara wajib yg perlu saya perbetulkan n perkara sunnah yg belum saya laksanakan. Pendapat saya sebagai seorang sahabat, kita sama2 perbetulkan yg wajib n perbanyakkan sunnah yg lain. Mohon Allah kuatkan hati n niat utk menyarungkan pakaian sunnah impian kita tu. In Syaa Allah.. Semoga Allah mudahkan urusan kita menuju jalanNya. Aamiin..

      Padam