Khamis, 14 Disember 2017

RAHSIA ALLAH

Assalammualaikum sahabat fillah..  Dah 2 tahun 6 bulan sy x update apa2 entri di dinding blog. Rindunye.. Ok, kali ni entri saya tentang 'RAHSIA ALLAH'..

Dalam hidup kita, ada beberapa perkara yang Allah rahsiakan daripada kita. Kenapa Allah rahsiakan?

Ada 2 sebab:
1) Allah nak kita berusaha
2) Allah nak kita bersedia

Saya ambil contoh jodoh n ajal ye. Sebab 2 perkara ni yg selalu jadi topik perbualan.

Macam jodoh, Allah rahsiakan sebab Dia nak kita berusaha. Usaha utk perbaiki kualiti diri dalam setiap aspek.  Nak jodoh yang baik, kena la jadi baik dulu. Yang penting lakukan semata2 kerana Allah SWT. Andai tiada jodoh di dunia, In Syaa Allah di syurga.. Aamiin..

Ajal pula Allah nak kita bersedia. Setiap orang pasti merasai detik kematian. Oleh itu, kita perlu bersedia menghadapinya. Bersedia dengan memperbanyakkan amalan di dunia utk diperhitungkan di akhirat. Kerana kita tak tahu bila Allah akan jemput kita untuk bertemu dengan-Nya. Sungguh, kehidupa di dunia hanya persinggahan sebelum menuju ke destinasi abadi. Semoga husnul khotimah untuk kita.. Aamiin..

Allah jua yang Maha Mengetahui setiap sesuatu di langit dan di bumi.. Allahu..

P/S: Sentiasalah husnuldzon kepada Allah SWT. Mati itu pasti, jodoh In Syaa Allah.

Sabtu, 30 Mei 2015

IKHTILAT YANG TAK TERJAGA

Assalammualaikum WBT, sahabat fillah..  Bestnye petang2 macam ni kalau duduk kat tepi pantai dengan angin sepoi-sepoi bahasa sambil melihat keindahan cipataan Allah SWT.. Tapi.. yang tak bestnye bila tiba-tiba terlihat pasangan ‘couple’ yang sedang ‘berdating’… Putus mood ketenangan.. Jangan pulak kita kutuk mereka, tapi doakanlah mereka.. Kita benci perbuatan mereka, bukan diri mereka.. Moga Allah SWT beri petunjuk kepada mereka.. Aamiin.. J

Hmmmm…sambung cerita..  Kalau tengok isu pergaulan zaman sekarang ni boleh dikatakan tahap melampau… Apa tidaknya, sana sini boleh nampak pasangan ‘couple berdating’.. Ala-ala islamik pun ada.. Allahu… L Belum lagi yang lepak sana sini bercampur perempuan lelaki.. Takut dan ngeri sangat bila fikir tentang anak-anak masa depan kalau zaman sekarang pun dah macam ni.. L

Kalau kita larang, dikatanya Islam ni mengongkong.. Itu tak boleh, ini tak boleh.. Nak bergaul pun tak boleh.. Sebenarnya Islam bukan anti pergaulan, tapi islam menyekat pergaulan bebas tanpa batas yang mengundang kemurkaan Allah SWT… Nak bergaul tak salah, tapi kenalah bergaul dengan berlandaskan syariat.. Jaga batas-batas pergaulan.. Semua ni tidak lain adalah untuk menjaga diri kita daripada fitnah...




Dalam Islam, kaum hawa dan kaum adam dibenarkan berinteraksi antara satu sama lain dalam 3 keadaan..
1) Bermuamalat         
2) Belajar
3) Urusan perkahwinan

Kita bukan hanya perlu menjaga batas pergaulan dalam kehidupan realiti sahaja, tapi pergaulan di alam maya juga perlu dijaga berlandaskan syariat.. Tak kira la berhubung dengan telefon, sms atau media sosial… Semua kena jaga..  Jangan sampai terbabas ke lembah dosa dan mengundang kemurkaan Allah SWT.. Nauzubillah min zalik.. L



Saya sedih, pelik dan geram melihat umat Islam seronok berikhtilat di dalam media sosial.. Islam tak pernah ajar pun benda-benda macam tu, malah kita ditegah daripada melakukannya.. Jadi, benda yang tak ada dalam Islam janganlah kita buat.. Pesan pada diri kita, ok… J

P/S: Setiap perkara yang kita lakukan biarlah semata-mata untuk mendapatkan keredhaanNya, bukan mengundang kemurkaanNya.. Sama-sama kita jaga batas pergaulan… (^_^)

Jumaat, 29 Mei 2015

PEMIMPIN SEBENAR

Assalammualaikum WBT, sahabat fillah.. Syukur Alhamdulillah kerana masih diberi peluang untuk meneruskan hidup ini.. Berkongsi sedikit coretan dan ilmu dengan kalian.. Post kali ini saya tertarik untuk mencoretkan tentang ‘erti pemimpin yang sebenar’.

Sahabat, semua orang boleh jadi ketua, tapi tak semua orang boleh jadi pemimpin.. Dan pemimpin yang terbaik adalah orang mampu memimpin keluarganya mengikut landasan yang telah digariskan syariat…

Pemimpin yang tak mampu memimpin keluarganya bukan “pemimpin yang sebenar”.. Walau bagaimana berjaya pun sesuatu negara, organisasi, atau apa2 yang berada dibawahnya, dia sebenarnya bukan seorang “pemimpin”  tapi dia hanya seorang “ketua”..

Seorang buruh biasa yang berjaya memimpin keluarganya lebih hebat daripada seorang menteri yang hanya berjaya memimpin organisasinya tetapi gagal memimpin keluarganya..

Analoginya saya beri begini, ada dua pemandu kereta..  Seorang hanya memandu kereta mengikut caranya sendiri, seorang lagi memandu dengan mengikut segala peraturan jalanraya.. Yang mana lebih selamat?? Pastinya yang memandu dengan mengikut peraturan kan.. Mungkin ramai orang yang boleh memandu, tapi tak ramai orang boleh memandu dengan selamat.. J

Begitu juga dengan kehidupan terutama dalam rumahtangga, seorang pemimpin perlulah memimpin dengan mengikut apa yang telah Allah SWT perintahkan.. Bukan memimpin dengan dengan citarasa sendiri, kerana impaknya bukan hanya pada pemimpin tetapi juga kepada yang dipimpin..

Jadi kepada ukhti, kalau nak pilih pemimpin dalam rumahtangga, carilah yang betul2 sedia jadi “pemimpin”..  Kerana dia yang akan memimpin kita dan bakal zuriat menuju redha Ilahi.. Tak salah memilih, yang salah adalah terlalu memilih..

Dan kepada akhi pula, kalau nak jadi pemimpin dalam rumahtangga, pastikan diri benar2 bersedia.. Kerana bukan senang nak jadi pemimpin.. Perlu ada akhlak, amal dan ilmu yang cukup.. Kalau rasa masih kurang, tambah dan cukupkanlah..

Tak ada manusia yang sempurna selain Rasulullah SAW, tapi kita masih ada peluang untuk perbaiki diri kepada yang lebih baik dari hari ke hari..


P/S: Jadilah pemimpin yang “memimpin” bukan hanya “mengetuai”..      

Selasa, 5 Mei 2015

JAGA HATI KITA

Assalamualaikum WBT sahabat fillah… Semoga kalian sentiasa dalam redha dan perlindunganNya.. Aamiin.. Apa khabar hati kita? Sihat ke? Bersih ke? Hati… Cakap pasal hati, syaitan memang suka ganggu kita terutama bila berkaitan hati…

Kalau kita nak buat sesuatu yang baik, buat je.. Sebab syaitan akan sedaya upaya membisikkan ke dalam hati kita dengan bermacam alasan supaya kita tak buat perkara baik tu..

Contohnya:

“Jangan buat, nanti kau riak”
“Kau ikhlas ke?”
“Kalau kau buat mesti orang cakap kau nak menunjuk je”

Syaitan memang banyak strategi nak halang kita daripada buat baik.. Bila kita tak buat perkara baik tu, dia gembira kerana berjaya  halang kita..

Dan bila kita buat, dia akan bisikkan pula ke dalam hati kita supaya riak.. Sebab tu kalau kita buat perkara baik, kita kena jaga hati kita.. Bila timbul rasa riak, ujub, takbur atau perasaan yang seangkatan dengannya, kita kena cepat2 istighfar.. Jangan sampai syaitan berjaya merosakkan hati dan amalan kita.. Semoga Allah ampunkan kita, bersihkan hati kita..


P/S: Sama-sama kita tambahkan amalan menuju jalan-Nya.. Jangan lupa jaga diri, jaga iman, jaga hati… J

Rabu, 22 April 2015

BUDAYA KEMUNGKARAN

Assalamualaikum WBT sahabat fillah semua.. Semoga kalian sentiasa dalam perlindunganNya di dunia dan di akhirat.. Lama tak menconteng di dinding blog tersayang ni.. J

Sahabat perasan tak, ramai di kalangan umat Islam semacam ‘selesa’ dengan budaya berpasanganan (bercouple).. Seolah2 ia menjadi suatu keperluan dan kemestian.. Bila seseorang itu tidak mempunyai “couple” seolah2 menjadi suatu yang pelik pula... Allahu... L

Yang pelik lagi bila ada yang cemburu bila tengok orang ‘bercouple’..  Orang buat benda yang Allah SWT larang pun nak cemburu?? Allahu.. Muhasabah diri sama..

Perasaan tu tak sewajarnya ada dalam diri seorang yang bergelar Islam.. Perasaan yang sewajarnya wujud dalam diri apabila melihat kemungkaran itu adalah membenci perbuatan itu, bersyukur kerana kita tidak terjerumus dalam dosa itu dan berdoa semoga Allah lindungi kita dari berbuat kemaksiatan.. Kita sama2 berdoa agar mereka yang terlibat diberikan petunjuk.. Aamin.. J

Begitu juga dengan kemungkaran yang lain seperti meninggalkan solat, riba, derhaka kepada orang tua, tabbaruj dan kemungkaran2 yang lain yang seolah2 menjadi perkara biasa pada akhir zaman ini.. Sedangkan ia adalah bentuk2 kemaksiatan dilarang Allah SWT..


P/S: Semoga kita semua sentiasa di dalam rahmat dan keredhaanNya di dunia dan di akhirat.. Aamiin.. (^_^)

Selasa, 21 April 2015

HARGAI ‘PELUANG’ YANG ADA

Assalamualaikum WBT sahabat fillah semua.. Kaifa halukum… Semoga kalian sentiasa didalam perlindungan dan redha Allah SWT.. Aamiin.. Hari ni genap umur saya 25 tahun.. Alhamdulillah, syukur dengan nikmat umur yang Allah SWT pinjamkan kepada saya.. Semoga hari esok dan hari-hari mendatang, In Syaa Allah saya menjadi hamba-Nya yang lebih beriman dan solehah.. Aamiin.. J
Semoga hari ini dan hari-hari yang akan tiba, saya menjadi insan yang lebih kuat semangat, banyak manfaat, suka beramal, sentiasa ikhlas, khusyuk, tawadhuk dan istiqamah beribadat hanya kerana Allah SWT, terus berusaha kejar cinta dan redha-Nya dan sentiasa ingat akhirat dan kematian.. In Syaa Allah.. Aamiin Allahumma Aamiin.. J

Sahabat, cuba kalian refresh balik tahun lepas.. Tanya diri kita.. Apa yang kita buat masa tu? Siapa kita ketika itu? Macam mana keadaan kita waktu tu? Adakah sekarang ni lebih baik atau mungkin sama saja.. Tapi, harap2 jangan lagi teruk ye.. Nauzubillah min zalik..

Allah beri peluang untuk kita ubah hidup kita tahun lepas, apa kita buat? Pernah ke kita rasa syukur dengan peluang itu? Adakah kita dah guna peluang ini sebaik2nya atau kita hanya sia2kan peluang itu? Sama2 kita muhasabah diri..

Tak semua orang dapat ‘peluang’ yang sama macam kita.. Berapa banyak orang sekeliling kita ‘pergi dulu’ sebelum kita dalam masa setahun ni? Apa ikhtibar yang kita dapat dengan pemergian mereka? Allah masih sayang pada kita, sama2 kita guna peluang yang masih ada sebaiknya untuk kita ubah diri kita kepada yang ‘diri yang lebih baik’ dari hari ke hari.. Moga masih ada ‘peluang’ itu buat kita.. In Syaa Allah.. Aamiin... J



P/S: ‘Peluang’ tak semua orang dapat tau.. Jadi bila dah dapat ‘peluang’ gunakan sebaik2nya.. Alhamdulillah.. J

FESYEN

Assalamualaikum WBT sahabat fillah semua…  Kaifa halukum.. Moga kalian sentiasa dalam perlindunganNya.. In Syaa Allah… Aamiin… Post saya hari ini adalah berkaitan fesyen.. Sebut pasal fesyen, ada yang berpersepsi positif, ada yang fikir negative dan yang tak rasa apa-apa pun.. Tak kisah la negatif atau positif, tu semua persepsi masing-masing…

Kat atas muka bumi Allah ni ada macam2 jenis fesyen.. Tengok kat Malaysia je, macam2 fesyen ada.. Hehehe.. Mungkin ada di kalangan sahabat yang tertanya-tanya soal hukum fesyen ni.. Sahabat sayang, hukum asal fesyen tak ada dalil soheh lagi soreh ( tepat lagi jelas) yang mengatakan fesyen itu haram.. Tak kira la apa jenis fesyen yang kita pakai, yang penting ikut syariat dan tak mendatangkan fitnah pada diri dan agama… J

Jom kita selongkar sikit fesyen yang dibenarkan syarak:
#Tidak ketat, longgar, tak nipis
#Tak menyerupai wanita kafir
#Tak tabbaruj
#Tak menyerupai lelaki
#Bukan pakaian dengan niat untuk menunjuk walaupun pakaian zuhud

Jadi sebelum kita keluar, check balik cara kita berpakaian ye… Moga Allah redha hidup kita di dunia dan di akhirat.. J


P/S: Ingat tau sahabat sekalian.. Islam bukan anti fesyen, tapi Islam anti dedah aurat dalam berfesyen..