Ahad, 20 Januari 2013

KETENTUAN ILAHI...


Assalamualaikum WBT, ukhwah fillah semua…  Segala puji bagi Allah , Tuhan sekalian alam dan selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW..

Dalam mengharungi hidup pinjaman Ilahi ni, kita pasti sering menghadapi sesuatu yang berada di luar kotak fikiran kita kan… Lain yang kita harapkan, lain yang kita dapat..  Lantas kedengaran keluhan dan rintihan di bibir dan di lubuk hati.. Ada kalanya jugak perkara yang pernah atau baru terlintas dalam benak dan hati kita benar-benar terjadi, pantas hati kita mebuat kesimpulan bahawa ianya hanya secara kebetulan.. 

Lupakah kita  bahawa setiap apa yang berlaku adalah ketentuan  Allah SWT dan setiap yang Allah jadikan pastinya berhikmah..??? Jadi tiada yang terjadi secara kebetulan di langit dan di bumi melainkan di atas kehendak Allah SWT yang Maha Kuasa.. Bersangka baiklah kepada Allah SWT kerana sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.. 



“Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan), sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.”
(Al-Baqarah:216)

"Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib, tiada sesiapa yang mengetahuinya melainkan Dia lah sahaja; dan Ia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut; dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan Ia mengetahuinya, dan tidak gugur sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak gugur yang basah dan yang kering, melainkan (semuanya) ada tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz) yang terang nyata."
(Al-An'aam: 59)




Sebagai hambaNya yang kerdil dan lemah di muka bumi Allah SWT, kita seharusnya bersyukur dan redha kepada Allah di atas setiap ketentuanNya terhadap diri kita.. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya.. Alhamdulillah.. 

Terimalah setiap apa yang dihadirkan olehNya dalam hidup kita dengan senyuman.. Walaupun ia kadang-kadang pahit untuk ditelan tapi percayalah pasti ada kemanisannya di kemudian hari.. InsyaAllah.. Sesungguhnya ilmu kita hanya setitis jika dibandingkan dengan selautan ilmu Allah SWT.. Allah Maha Kuasa atas setiap sesuatu di langit dan di bumi.. Allah, Allah, Allah… 


P/S: Bersangka baiklah kepada Allah SWT walau apa pun yang terjadi kerana Dia Maha Mengetahui setiap di langit dan di bumi .. Semoga hati kita menjadi lebih tenang. Aamiin… J

Tiada ulasan:

Catat Ulasan