Sabtu, 20 April 2013

MAAFKANLAH...

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang… Assalamualaikum WBT, ukhwah fillah yang saya sayang kerana Allah SWT semua..  Entri  pada kali ini bertajuk  “ Maafkanlah… “.


Pernahkah kalian merasa disakiti, dihina, dilukai atau dikhianati? Adakah kalian merasakan sukar untuk memaafkannya? Atau kalian merasakan dia tidak layak untuk menerima kemaafan dari kalian lantaran kalian merasakan kesilapannya itu  terlalu besar kepada kalian?

Memang memaafkan itu sesuatu yang amat sukar untuk dilakukan, apatah lagi jika berkaitan dengan kesilapan yang besar.. Tapi apakah manfaat yang kita perolehi andai terus memendamkan kemarahan atau lebih kronik apabila ia menjadi dendam… Jadilah seorang pemaaf, bukan seorang pendendam…



Kita hanya manusia biasa dan selalu dan banyak melakukan kesilapan.. Mungkin kita juga pernah buat silap kepada seseorang tanpa sedar.. Jadi kenapa tidak kita merendahkan dan melembutkan hati kita untuk memaafkan kesilapan insan lain terhadap kekhilafannya itu.. Maafkanlah kerana ia pasti akan memutihkan yang hitam dan menjernihkan yang keruh... Jangan biarkan hati kita diselubungi dengan kebencian dan dendam... :) 

Allah SWT itu sifatNya Maha Pengampun, jadi mengapakah kita hambaNya tidak mampu untuk memaafkan kesilapan sesama insan??

Mungkin akan ada yang mengatakan "Itu Allah, kita hanya hambaNya yang lemah"... Oleh kerana kita hambaNya yang lemahlah kita perlu menjadi pemaaf sesama kita.. Jadi sahabat, marilah kita sama-sama muhasabah diri… J



Allah SWT berfirman:
“…dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.” (QS. An Nuur, 24:22)

 … dan jika kamu maafkan dan kamu santuni serta ampuni (mereka), maka sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang. (QS. At Taghaabun, 64:14)


Sabda Rasulullah SAW:
Siapa yang memberi kemaafan (ke atas kesalahan orang), padahal ia mampu bertindak balas (di atas perbuatan tersebut), Allah akan memaafkannya, dihari yang susah” (Riwayat Thobroni)



Sebelum kalian lelapkan mata dan di alam lena, maafkanlah segala kesilapan insan lain terhadap kita dan mohonlah pada Allah SWT agar insan lain turut memaafkan kesilapan kita kerana kita tidak tahu adakah esok masih ada untuk kita..Semoga Allah SWT memudahkan segala urusan kita dan meletakkan kita di kalangan hamba-hambaNya yang beriman dan bertakwa… Aamiin…J


P/S: Maaf andai entri kali ini agak panjang… J Semoga kita sama-sama mendapat maafaat daripada perkongsian pada kali ini.. Jangan lupa sentiasa memohon kemaafan dan memaafkan sesama kita… Moga hidup jadi lebih indah… J

Tiada ulasan:

Catat Ulasan