Sabtu, 31 Ogos 2013

MERDEKAKAH KITA???

Assalammualaikum WBT ukhwah fillah semua.. Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana masih lagi diberi peluang  menghirup udara segar ciptaan-Nya hari ini.. 

Selamat Ulangtahun Kemerdekaan yang ke 56 tahun saya ucapkan kepada kalian.. J Alhamdulillah.. Dlm menikmati kemerdekaan, kadang2 kita tidak sedar yg kita masih dijajah..Penjajahan yang saya maksudkan ialah dari segi cara hidup kita..

Contoh penjajahan dari segi pergaulan (terutama umat Islam ) telah dibutakan sekian lama oleh penjajah.. Dalam Islam kita diseru supaya menjauhi zina dan cinta sewajarnya berpaksikan kepada Ilahi.. Namun penjajah telah men’brain wash’ pemikiran remaja Islam mengenai definisi cinta yg bertentangan dengan syariat Islam  melalui televisyen, akhbar, majalah, novel dan media sosial yang sememangnya menjadi medium untuk mereka menjalankan agenda tersembunyi.. 


Kita turut disajikan dengan fesyen moden yang tidak mengikut syariat agama.. Penjajah sentiasa mengintai peluang untuk merosakkan imej Islam.. Cara pemakaian yang mereka terapkan secara terang-terangan bertentangan dengan yang dituntut syarak.. Umat Islam dilekakan dengan perubahan zaman dan moden dlm berfesysen, sedangkan tiada istilah perubahan zaman menjalankan syariat Islam.. Aurat wanita dan lelaki wajib untuk dilindungi, bukan untuk diperagakan.. Islam sangat-sangat menjaga soal aurat setiap umatnya walaupun disaat jasad tidak lagi bernyawa..

Semakin hari sunnah-sunnah Rasulullah yang kita cintai semakin dilupakan.. L Hiburan diserapkan dalam jiwa umat  juga sangat keterlaluan..Kebanjiran rancangan realiti hiburan yang tumbuh bak cendawan lebih tertumpu kepada golongan remaja yang pastinya akan bakal menjadi pemimpin negara... 

Yang paling menyedihkan adalah apabila ibubapa mengizinkan dan memberi sokongan penyertaan terutama anak2 gadis mereka dlm rancangan hiburan.. Bukankah ibabapa sepatutnya mengisi setiap jiwa anak-anak dengan pengisian yang bermanfaat seperti tuntutan agama?? Dalam Islam, berhibur tidak salah tapi berhibur jangan sampai melampaui batas.. Sesungguhnya Allah benci hambaNya yang melampaui batas..

Nauzubillah.... :'(

P/S: Merdeka bukan hanya dari segi fizikal, tapi juga pengisian rohani.. Railah kemerdekaan dengan pengertian “merdeka” yang sebenar… J

Tiada ulasan:

Catat Ulasan